marah atau dendam

Salam,
aku tengah tengok Dato Dr. Fadzilah Kamsah@oasis106..aku tak pasti apa tajuk yang dibincangkan, tapi ada perbincangan yang menarik perhatian aku.
Berdasarkan pernyataan beliau, perasaan marah yang sebenar adalah selama 4-4.5 minit sahaja! Sekiranya apa yang anda rasakan itu sudah melebihi 4 minit, maka itu sudah menjadi dendam! Memang agak mengejutkan, tapi itulah kenyataannya. Aku cuba hayati maksudnya, dan cuba suaikan dengan situasi aku. Walaupun aku marahkan seseorang, akan akan sentiasa maafkannya, walaupun ingatan itu masih ada. Kata orang, kalau perasaan itu masih ada maknanya kita belum benar2 ikhlas. Ya, aku juga yakin kepada pernyataan itu, tapi aku juga yakin bahawa aku ikhlas.

Berbalik kepada perbincangan Dr. Fadzilah Kamsah tadi, beliau mengatakan bahawa dendam itu akan menjadi makin buruk sekiranya berlanjutan turun temurun. Eh, ada jugakah sampai sebegitu? Mungkin ada tapi sedikit bilangannya.

Aku cuba pula suaikan dengan diri aku. Aku sudah jelaskan kepada sahabatku itu beberapa hari yang lepas, aku sudah jelaskan segalanya apa yang patut dia tahu. Tapi, tiba2 sahaja dia tak berikan sebarang respon. Tiap hari aku akan buka emel aku, dan lihat kalau2 dia ada menghantar apa2 pesanan, namun tiada apa2. Walaupun dia sedang on9, tapi dia langsung tak tegur aku. Itu aku memang tak kisah, sebab dari dulu dia memang tak tegur aku. Aku sudah minta maaf, dan aku juga sudah maafkan dia, aku ikhlas. Aku dah lakukan apa yang sepatutnya walaupun ia mungkin terlalu lambat bagi dia. Terpulang kepada dia untuk maafkan aku, atau terus marah, atau akan biarkannya menjadi dendam. Hati masing2 tak sama kan?

Cara untuk hilangkan perasaan dendam ini, antaranya adalah membersihkan hati, buangkan semua dendam yang ada, dan berazam untuk tidak berdendam lagi. Ikhlaslah memaafkan dia. Untuk membersihkan hati, Nabi kita menyuruh kita untuk memaafkan semua orang sebelum kita tidur. Dendam memakan diri kita sendiri, kita sendiri yang rugi. Doa kita tidak dimakbulkan, rahmat tidak datang kepada kita, wajah kita tidak ceria, dan banyak lagi.

Antara doa yang paling mujarab sebelum memohon doa lain adalah Al-Fatihah, kemudian disusuli dengan ayat Kursi. Ada beberapa surah lain lagi, tapi aku tak sempat nak catatkan. Cubalah amalkan apa yang disarankan, maka anda akan rasa lebih gembira dan menikmati hidup anda, kerana aku sendiri pernah mengamalkannya, dan aku rasa amat gembira. Cubalah, InsyaAllah anda akan rasakan hati anda lebih bersih. Perasaan memaafkan orang itu amat manis dan kita juga rasakan hati kita semakin tenang. Renung2kan, dan selamat beramal =)

Leave a Reply

